Direkt Optik tas över av nederländska optikkedjan Hans Anders

Övertagandet passar bra in i Hans Anders "single brand"-strategi

11 FEBRUARY 2013, GORINCHEM
Sammanfattning
Den svenska optikkedjan Direkt Optik har övertagits av Hans Anders Retail Group i Nederländerna. Direkt Optik grundades 1992 av brittiska Crown Eyeglass och har 35 filialer i Sverige och en i spanska Alicante. Direkt Optik behåller sitt etablerade företagsnamn. Köpesumman har inte avslöjats.

Enligt Hans Anders VD Patrick Herman är Direkt Optik ett företag som har en enorm tillväxtpotential:
– Direkt Optik är en kedja som redan finns över hela Sverige, men med vår kunskap och erfarenhet ser vi massor med möjligheter att utöka antalet filialer under de kommande åren och på så sätt få en hälsosam tillväxt.

Tillväxtstrategi
Övertagandet passar fint in i Hans Anders tillväxtplaner, enligt vilka koncernen koncentrerar sig på att bygga upp en högkvalitativ administration av en optikkedja per land. Denna "single brand"-strategi har lett till att man i Nederländerna avyttrade sitt ägande i kedjorna Van Boxtel och Het Huis Opticiens. VD Patrick Herman igen:

Om Hans Anders-koncernen
Hans Anders Retail Group B.V. grundades i nederländska Gorinchem och har sedan 1982 levererat glasögon och hörselhjälpmedel av hög kvalitet. Företaget Hans Anders är en del av koncernen med samma namn, och är marknadsledande på den nederländska optikmarknaden med ungefär 1 500 anställda på 400 filialer i Nederländerna, Belgien och Frankrike.

= = =

Anmärkning till redaktionen (ska inte publiceras):

Vill du veta mer, får du gärna ta kontakt med

Hans Anders
Sigrid Musters eller Rian van Koulil
Tfn +31 183 69 75 00
Mobil +31 6 30 38 97 06
E-post press@hansanders.nl
Citat
"– Direkt Optik är en kedja som redan finns över hela Sverige, men med vår kunskap och erfarenhet ser vi massor med möjligheter att utöka antalet filialer under de kommande åren och på så sätt få en hälsosam tillväxt." Hans Anders VD Patrick Herman
"– Vår strategi har hittills handlat om närvaro i Nederländerna och Belgien. Även i Frankrike har Hans Anders sedan ett antal år vuxit framgångsrikt, och i andra länder med en attraktiv optikmarknad tar vi nu också över företag som har stor potential." Hans Anders VD Patrick Herman
PR kontakter

Om Hans Anders

Hans Anders is ontstaan is 1982 en is een succesvolle value-for-money retailer in brillen, contactlenzen en hoortoestellen, met hoge kwaliteit voor een altijd scherpe prijs. Hans Anders, onderdeel van de groep, is marktleider in Nederland en heeft meer dan 400 winkels in Nederland en België. In Zweden opereert de Hans Anders Retailgroup onder het merk Direkt Optik, met 40 winkels. Ook de keten Eyes + More, met 170 winkels in Duitsland, Nederland, België en Oostenrijk maakt deel uit van de Hans Anders Retailgroup.