Hans Anders continueert groei in 2017: 6.0% hogere omzet en 29 nieuwe winkels

277518 dsc 4193 6bbe69 large 1523458752

Gorinchem, 11 april 2018 – Hans Anders heeft over het boekjaar 2017 een omzet gerealiseerd van 203,7 miljoen euro, een mooie groei van 6,0% ten opzichte van boekjaar 2016. Alle productgroepen droegen bij aan de omzetgroei: brillen, contactlenzen, zonnebrillen en hoor hulpmiddelen. Tegelijkertijd groeide Hans Anders harder dan de markt, in zowel optiek als hoortoestellen.

Aanzienlijke investeringen in winkelnetwerk

Een deel van de groei is gerealiseerd door het openen van nieuwe winkels. In totaal opende de Hans Anders Groep vorig jaar per saldo 12 eigen winkels en 17 franchise winkels. Hiermee kwam het totaal op 513 winkels. Ook in bestaande winkels is veel geïnvesteerd. Meer dan 50 winkels zijn het afgelopen jaar gemoderniseerd of verhuisd naar een betere locatie.

Hans Anders zal ook in 2018 doorgaan met het openen van nieuwe winkels, het moderniseren van bestaande winkels en het investeren in een omni-channel klantbenadering in Nederland, België en Zweden.

‘In 2017 heeft Hans Anders in Nederland en België veel nieuwe winkels geopend en vernieuwd. Dat zijn dankbare investeringen. Onze klanten waarderen het, dat zien we direct terug in de omzetgroei van deze winkels en de stijging van de klanttevredenheid’.

Remco Boerefijn, CEO Hans Anders Groep

Overige ontwikkelingen

De strategie van de Hans Anders Groep blijft ook de komende jaren gericht op verdere internationale groei in het “value for money” segment. Recent is de conclusie getrokken dat de Franse markt hier niet optimaal bij past, gezien de hoge vergoedingen voor brillen door verzekeraars.

Om die reden heeft de groep besloten om alle Franse activiteiten te verkopen aan een onderneming van de familie Abittan, onder meer eigenaar van de Franse formule Acuitis. De transactie zal worden afgerond in april van dit jaar. Het omzetaandeel van de Franse winkels in de Hans Anders groep bedroeg in 2017 ongeveer 6%.

De Hans Anders Retail Groep is ontstaan in 1982 en is leverancier van kwaliteitsbrillen, contactlenzen en hoortoestellen. Hans Anders, onderdeel van de groep, is marktleider op de Nederlandse optiekmarkt en een sterke challenger in de Belgische optiekmarkt. Ook de Zweedse keten Direkt Optik maakt deel uit van de Hans Anders Retail Groep.

=====

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Hans Anders, Rian van Koulil, telefoon (0183) 69 75 00 of 06 12 68 38 24 . Of via persvoorlichting@hansanders.nl.

Voor foto’s van de winkels van Hans Anders in Nederland kunt u terecht in de online newsroom van Hans Anders: https://hans-anders.pr.co/