Opticien Hans Anders opent pilot store in Muiden

Nieuwe omni-channel winkelformule vol merkbeleving en technische snufjes

Hans Anders heeft in Winkelcentrum Maxis Muiden een opvallende en innovatieve pilot store geopend, gebaseerd op de laatste klantinzichten en –wensen. Zo heeft de inrichting, route en bewegwijzering van de 160m2 grote winkel een complete make-over gekregen in vergelijking met andere Hans Anders-vestigingen. Het interieur van de nieuwe winkel heeft een kwalitatief hoogwaardige en verrassend warme uitstraling. Visuals met enorme portretten en een rode accentkleur geven de winkel een herkenbaar Hans Anders-gezicht. In de nieuwe vestiging test Hans Anders, marktleider in optiek, bovendien verschillende technische snufjes als videoschermen, een touchscreen als informatiepunt, een self-service hoek en interactieve digitale spiegels.

Met de nieuwe winkelformule wil de optiekketen zich breder op de kaart zetten. Angeli Engels, verkoopdirecteur van Hans Anders licht toe: “Dit is een natuurlijke en logische stap in de ontwikkeling die Hans Anders als kwaliteitsmerk doormaakt. Zo is onze communicatie sterk veranderd en hebben onze winkels de afgelopen jaren meer en meer een kwaliteitsuitstraling gekregen. Ook voeren we al enkele jaren een groeiend aantal merkcollecties tegen vaste lage prijzen, naast onze uitgebreide private-labelcollectie. De winkel in Muiden is echt het uithangbord voor Hans Anders nieuwe stijl. Bovendien is het onze proeftuin waarin we noviteiten testen op relevantie en klantvriendelijkheid.”

“De pilot store in Muiden is onze proeftuin waarin we noviteiten testen op relevantie en klantvriendelijkheid„ Angeli Engels, sales director Hans Anders Nederland

Presentatie monturen

Bij binnenkomst in de nieuwe winkel valt direct het touchscreen bij de ingang op. Daar kunnen klanten informatie vinden over de merken, de nieuwste briltrends, acties, de indeling van de winkel of algemene informatie van Hans Anders. Voor de moderne inrichting is gebruik gemaakt van mooie, hoogwaardige materialen als donker hout en staal. Het kleurgebruik is stijlvol, met een pallet van bruin, grijs en zwart. De brede collectie monturen wordt toegankelijk gepresenteerd in strakke, van binnenuit verlichte schappen die speciaal voor Hans Anders zijn ontwikkeld. In de winkel presenteert de optiekketen meer merkcollecties dan ooit tevoren.

Ruim driekwart van het assortiment bestaat uit de nieuwste merkmonturen tegen vaste, lage prijzen. Van de ruim dertig merken zijn verschillende collecties zelfs exclusief in Muiden verkrijgbaar, waaronder Cacharel, Cerruti 1881, Ted Baker, Just Cavalli, Thierry Mugler en Converse.

Digitale spiegels

Verkoopdirecteur Angeli Engels van Hans Anders: “Uit onderzoek weten we dat veel Nederlanders zich vaak even moeten oriënteren in een optiekwinkel. Ze zien bij binnenkomst tussen de monturen het bos niet meer. Wij vinden dat dat anders kan èn moet. Daarom maken we de inrichting, de route en bewegwijzering in deze winkel zo duidelijk mogelijk, onder andere door gebruik te maken van interactieve schermen waarmee klanten gemakkelijk en snel informatie vinden.” Met voor de optiekretail nieuwe digitale spiegels kunnen klanten eenvoudig zien hoe een montuur staat. Via ingebouwde e-mail en sociale media app’s kunnen ze bij vrienden en familie informeren wat die vinden van een geselecteerd montuur. In weer een andere hoek van de winkel kunnen klanten rechtstreeks contactlenzen bestellen in de webshop van Hans Anders. Zijn de lenssterktes of merken niet op voorraad, dan ontvangt de klant de lenzen snel thuis.

“Uit onderzoek weten we dat veel Nederlanders zich vaak even moeten oriënteren in een optiekwinkel. Ze zien bij binnenkomst tussen de monturen het bos niet meer. Wij vinden dat dat anders kan èn moet„ Angeli Engels, sales director Hans Anders Nederland

Aantrekkingskracht

De nieuwe vestiging in Muiden is binnen korte tijd bereikbaar vanuit IJburg, Diemen, Muiden, Naarden en Weesp. Bij elkaar een verzorgingsgebied meer dan 70.000 inwoners, zo becijferde Hans Anders. Bovendien heeft het winkelcentrum een bredere aantrekkingskracht richting ’t Gooi en Amsterdam. Engels: “Hans Anders is met ruim 250 winkels uitgebreid vertegenwoordigd in de Nederlandse winkelstraten. We hebben daarom gezocht naar een goed bereikbare A-locatie in een nieuw verzorgingsgebied met voldoende aantrekkingskracht voor een breed publiek. En dat hebben we na uitgebreid onderzoek gevonden in Muiden.”

“We maken ons totale assortiment monturen en lenzen toegankelijk voor klanten. Anytime, anyplace„ Angeli Engels, sales director Hans Anders Nederland

Webshop

Online is voor Hans Anders een belangrijk verkoopkanaal. Via de webshop worden veel contactlenzen verkocht. Ook monturen zijn belangrijk in de omni-channel strategie van de optiekketen. ”We maken ons totale assortiment monturen en lenzen toegankelijk voor klanten. Anytime, anyplace. En dus offline èn online. Eigentijds en typisch Hans Anders”, aldus Engels. Zo is de volledige montuurcollectie in de webshop van Hans Anders doorzoekbaar. Steeds meer klanten selecteren online een aansprekend montuur en laten deze gratis en vrijblijvend naar een vestiging in de buurt sturen. Engels: “Voor een bril oriënteren de meeste klanten zich online. Offline passen en kopen ze de bril. Uiteraard kunnen klanten ook adirect complete brillen bestellen in de webshop en laten bezorgen. Met onze omni-channelstrategie willen we het onze klanten zo gemakkelijk mogelijk maken en hen van deskundig advies en oogzorg voorzien.”

= = =

Noot voor de redactie:

Hi-res foto's van de nieuwe Hans Anders-vestiging in Muiden vindt u in de presskit Muiden.

De openingstijden Hans Anders Muiden (A1, afslag 3 Muiden, via Maxisweg ri Maxis) zijn als volgt:

• Ma 13.00-18.00
  • Di-wo 9.30-18.00 uur