Onderzoek: veel bestuurders niet op pad onder bepaalde weersomstandigheden

Verdeeldheid over uitzetten snelwegverlichting door Rijkswaterstaat

10 OKTOBER 2013, GORINCHEM
Ruim de helft van de bestuurders van motorvoertuigen durft de weg niet op onder bepaalde weersomstandigheden. Dat blijkt uit een representatief onderzoek onder ruim 1.000 bestuurders in opdracht van optiekketen Hans Anders.
  • Mannen besturen veel vaker dagelijks een motorvoertuig dan vrouwen.
  • Slechts een derde van vrouwen gaat onder alle weersomstandigheden de weg op.
  • Acht op tien bestuurders heeft onveilige situatie meegemaakt door verminderd zicht.
  • IJzel, zware sneeuwval en dichte mist meest gevreesde weersomstandigheden.
  • Verblinding door tegenliggers en/of schitteringen op het wegdek komt vaak voor.
  • Nachtbril onbekend bij tweederde van bestuurders.

Goed zicht speelt een cruciale rol in de verkeersveiligheid; bijna 80% van de bestuurders heeft weleens een onveilige situatie meegemaakt als gevolg van slechte weersomstandigheden of (schemer) donker. Ruim een derde heeft zelfs een (bijna) ongeluk meegemaakt bij verminderd zicht. Toch zijn bestuurders zelfverzekerd: een ruime meerderheid voelt zich zelden of nooit bang, onzeker, snel vermoeid of gedesoriënteerd.

Ruim de helft van de bestuurders geeft aan dat er weersomstandigheden zijn waarin zij de weg niet op durven. Voor bepaalde weersomstandigheden zijn bestuurders echter banger dan voor andere. De top-3 van gevreesde weersomstandigheden bestaat uit glad wegdek/ijzel (43%), zware sneeuwval (32%) en dichte mist (24%). Ook een afgegeven weeralarm is voor bijna een vijfde van de bestuurders bij voorbaat reden om thuis te blijven. Opvallend is dat mannen echter vaker onder alle omstandigheden de weg op (58% vs. 28% voor vrouwen) zeggen te durven.

Gevoel

Gevraagd naar hun gevoelens tijdens slechte weersomstandigheden of in het donker blijken de meeste bestuurders betrekkelijk koelbloedig. Een ruime meerderheid voelt zich zelden of nooit bang, onzeker, snel vermoeid of gedesoriënteerd. Slechts een derde van de bestuurders geeft aan (soms) snel vermoeid te zijn bij het rijden in het (schemer)donker. Vrouwen en bestuurders onder de 40 geven bovendien vaker aan (soms) gedesoriënteerd of zelfs bang te zijn.

Nachtbril

Veel bestuurders gedragen zich bij slecht weer of in het (schemer) donker verantwoordelijk en nemen maatregelen met het oog op de veiligheid. Zo rijdt 81% met aangepaste snelheid en zit 58% extra geconcentreerd achter het stuur. Slechts 4% van de bestuurders rijdt met een speciale nachtbril (ook wel autobril genoemd) voor beter zicht. Bij hevige regenval, zware sneeuwbuien en dichte mist tekenen de vage contouren zich met een dergelijke bril met gele glazen veel scherper af. Ook de wegbebakening wordt een stuk duidelijker. De ervaringen van degenen die weleens een nachtbril hebben gedragen, zijn overwegend positief: bij het rijden in het (schemer)donker en/of slechte weersomstandigheden is volgens ruim driekwart het zicht (veel) beter. Ook zou een nachtbril minder vermoeiend voor de ogen zijn.

Uitschakelen snelwegverlichting

Vanaf begin september doet Rijkswaterstaat 's nachts de lichten uit op een aantal snelwegen in de Randstad en het zuiden van het land. Dat levert de overheid een forse bezuiniging op als het gaat om energieverbruik/kosten. De maatregel heeft echter onvermijdelijk effect op het zicht in het donker. Gevraagd hiernaar blijken bestuurders enigszins verdeeld over de maatregel: 48% is het er (helemaal) mee eens en 31% is het er (helemaal) niet mee eens. Voorstanders wijzen op de kosten- en/of energiebesparing. Tegenstanders merken vooral op dat de maatregel de verkeersveiligheid in gevaar brengt. Begin deze week heeft Rijkswaterstaat laten weten dat de uitgeschakelde verlichting op bepaalde trajecten handmatig weer wordt ingeschakeld, mocht door weersomstandigheden een onveilige situatie ontstaan.

Over het onderzoek

In opdracht van Hans Anders heeft onderzoeksbureau Kien onderzoek/Panelwizard in de periode van 9 tot en met 16 september 2013 een online panelonderzoek uitgevoerd onder 1060 Nederlandse respondenten van 18 jaar en ouder met een rijbewijs die weleens een motorvoertuig besturen. De steekproef is onder andere representatief naar geslacht, leeftijd, opleiding, regio en arbeidsparticipatie. Het onderzoek is uitgevoerd conform de Gouden Standaard van MOA en de richtlijnen van ISO 20252 (marktonderzoek) en ISO 26362 (access panels).