Hans Anders koopt Zweedse optiekketen Direkt Optik

Overname past in ‘single brand’ strategie Hans Anders

11 FEBRUARI 2013, GORINCHEM
Hans Anders Retail Group neemt Direkt Optik over. Deze optiekketen werd in 1992 opgericht door het Britse Crown Eyeglass en telt 35 vestigingen in Zweden en één in Alicante, Spanje. Direkt Optik blijft onder eigen merknaam actief. De overnamesom is niet bekend gemaakt.

Volgens CEO Patrick Herman van Hans Anders is Direkt Optik een klein bedrijf met een enorme groeipotentie: “De optiekketen heeft in Zweden inmiddels een landelijke spreiding. Tegelijk zien we met onze kennis en ervaring volop mogelijkheden om het aantal filialen de komende jaren flink uit te breiden en een gezonde groei te realiseren.”

Groeistrategie
De overname past in de groeiplannen van Hans Anders waarbij het bedrijf zich per land concentreert op de succesvolle bedrijfsvoering van één optiekketen. Deze ‘single brand’ strategie heeft in Nederland geleid tot de afstoting van winkelformules Van Boxtel en recent Het Huis Opticiens. CEO Patrick Herman: “Onze strategie heeft zich inmiddels bewezen in Nederland en België. In Frankrijk timmert Hans Anders sinds een aantal jaar succesvol aan de weg. In andere landen met een aantrekkelijke optiekmarkt nemen we bedrijven over met veel potentie."

"Direkt Optik heeft in Zweden inmiddels een landelijke spreiding. Tegelijk zien we met onze kennis en ervaring volop mogelijkheden om het aantal filialen de komende jaren flink uit te breiden en een gezonde groei te realiseren." Patrick Herman, CEO van Hans Anders
"Onze strategie heeft zich inmiddels bewezen in Nederland en België. In Frankrijk timmert Hans Anders sinds een aantal jaar succesvol aan de weg. In andere landen met een aantrekkelijke optiekmarkt nemen we bedrijven over met veel potentie." Patrick Herman, CEO van Hans Anders