Zomer 2012: tips van Hans Anders voor een onbezorgde vakantie

Gun ook je ogen de rust die ze verdienen

26 JUNI 2012, GORINCHEM
Het is bijna zomervakantie en miljoenen Nederlanders gaan weer op reis naar het buitenland. Of je nu met de auto vertrekt of met het vliegtuig, als bril- of contactlensdrager is het verstandig goed voorbereid op reis te gaan. Zo voorkom je nare verrassingen in het buitenland en geniet je maximaal van je vakantie. De opticiens van Hans Anders geven graag advies.

CE-categorie
Bescherm je ogen zo veel mogelijk tegen zonlicht, ook als je niet afreist voor een strandvakantie onder een strakblauwe hemel. Zorg voor een zonnebril voorzien van UV400- of 100% UV-bescherming. Hoeveel bescherming een zonnebril daadwerkelijk biedt, blijkt uit de CE-categorie. De kleur van de glazen zegt niets over de mate van UV-bescherming.

Lange autorit
Heb je een lange autorit voor de boeg? Een zonnebril is dan prettig en verstandig, zeker als de zon tijdens het autorijden in je ogen schijnt. Kies voor een zonnebril met glazen in CE-categorie 3. Deze biedt bescherming tegen fel zonlicht. Of neem een bril met speciale ‘max bruin’ glazen. Deze zijn bij uitstek geschikt voor in de auto: ze halen hinderlijke schitteringen weg en zorgen voor een helder en contrastrijk zicht.

Bergen
Bijzondere situaties vragen om bijzondere glazen. Glazen met de hoogste CE-categorie 4 bieden bescherming tegen uitzonderlijk fel licht en zijn bijvoorbeeld ideaal voor een lange bergwandeling. Voor een watersportvakantie kun je een zonnebril met polariserende glazen overwegen; deze neemt hinderlijke schitteringen op het wateroppervlak weg.  Zo is er voor iedere situatie een geschikte zonnebril. Laat u daarom goed adviseren door uw opticien.

Kinderogen

Kinderogen zijn nog volop in ontwikkeling en moeten we goed beschermen tegen de zon. Kies nooit zo maar een kinderzonnebril. Zonnebrillen zonder UV-filter zijn namelijk schadelijk voor kinderogen. Door de donkere glazen worden de pupillen groter, waardoor UV-straling -dat niet gefilterd wordt- nog eenvoudiger wordt opgenomen door het oog. Het is dan ook belangrijk voor kinderen altijd een zonnebril met UV-filter te kiezen, voor nu en voor later.

Reiniging
Neem op vakantie brilpoetsdoekjes mee voor je bril en zonnebril. Gebruik echter geen natte brilpoetsdoekjes. De houtvezels in de doekjes kunnen je glazen beschadigen. Droge microvezel brilpoetsdoekjes zijn prima; tenminste, als ze schoon zijn.

Transpiratie en lenzen
In warme landen en tijdens actieve vakanties zal je eerder transpireren. Zo kunnen zweetdruppels terechtkomen in je ogen. Als je lenzen draagt, kan dat hinderlijk zijn. Zorg daarom voor een pet, hoed of ander hoofddeksel. Deze zal het grootste gedeelte van het transpiratievocht bij je ogen weghouden. Neem bovendien altijd oogdruppels mee, zodat je de lenzen kunt druppelen en tussentijds kunt schoonmaken.

Zwemmen
Wanneer je gaat zwemmen, is het verstandig om je lenzen uit te doen. Chloor en zeezout in je lenzen kunnen irritatie geven. Daarbij zit er op vakantie vaak wat meer chloor in het zwembadwater. Als je toch wilt zwemmen met je ogen open, dan adviseren we je om daglenzen te gebruiken en deze na het zwemmen uit te doen.

Lenzenvloeistof bewaren
Bewaar lenzenvloeistof op een koele en liefst donkere plek. Wordt de vloeistof warmer dan 25 graden of staat deze lang open in een warme ruimte, dan zal deze sneller bederven. Spoel je lenzen nooit af met water vanwege de kans op infecties. Combineer nooit water en lenzenvloeistof in je lenzenhouder.

Zonnebrandcrème
Zonnebrandcrème en lenzen zijn geen goede combinatie. Het zorgt voor slecht zicht en geeft oogirritatie. Herkenbaar? Doe liever je lenzen in vóór je zonnebrandcrème smeert. Zo voorkom je dat kleine deeltjes zonnebrandcrème die nog aan je vingers zitten, in de poriën van de lenzen komen. Was je handen ook altijd even goed voor het uitdoen van je lenzen om zweet en restjes zonnebrandcrème geen kans te geven je lenzen binnen te dringen.

Prettige reis! En bij vragen kunt u natuurlijk altijd terecht bij uw opticiën.

Woordvoerder

Voor persvragen belt u naar Rian van Koulil of Sigrid Musters van Hans Anders Nederland, telefoon (0183) 69 75 00 of mobiel 06 30 38 97 06.
    U kunt ook mailen naar persvoorlichting@hansanders.nl.

Hans Anders Retail Group bv, gevestigd te Gorinchem, is sinds 1982 leverancier van kwaliteitsbrillen, contactlenzen en hoortoestellen. Hans Anders, onderdeel van de groep, is marktleider op de Nederlandse optiekmarkt en heeft circa 400 vestigingen in Nederland, België en Frankrijk, en ruim 1.500 medewerkers.

persberichten