Optiek- en audioketen realiseert omzetstijging van ruim 12% in 2016

3i investeert 200 miljoen euro in Hans Anders om snelle groei te continueren

10 APRIL 2017, GORINCHEM, 10 APRIL 2017
De Hans Anders Groep heeft over het boekjaar 2016 een omzet behaald van 192,2 miljoen euro, een stevige stijging van 12,1% ten opzichte van het jaar ervoor. Ook de operationele winst (EBITDA) nam aanzienlijk toe, met 10,5%. Hans Anders heeft marktaandeel gewonnen in alle markten waarin de keten actief is. Daarnaast heeft 3i Group plc (3i) vandaag bekend gemaakt 200 miljoen euro te investeren in Hans Anders met de ambitie om de snelle groei te continueren. 3i is een toonaangevende internationale investeerder, bekend om onder meer haar investeringen in Action en Basic Fit.

Sterke groei ten opzichte van de markt

In de Nederlandse markt was wederom sprake van een sterke groei; de omzet nam er toe met ruim 11%. Remco Boerefijn, aankomend CEO van de Hans Anders Groep en algemeen directeur van Hans Anders Nederland: “De omzet in de totale optiekmarkt in Nederland vorig jaar is gegroeid met 5% (bron: GFK/optiek 2016). Hans Anders groeit aanzienlijk harder. Dat zien we terug in ons marktaandeel in zowel omzet als afzet, maar ook in een flinke groei van het aantal klanten.”

Groei aantal winkels en Brandstores

Boerefijn: “In 2016 heeft onze focus voortdurend gelegen op het verhogen van investeringen in winkels, dienstverlening, de website en de kwaliteit en kwantiteit van medewerkers. Dit heeft geleid tot een resultaat waar we trots op mogen zijn. Zo hebben we veel reguliere winkels gemoderniseerd of verbouwd tot een Hans Anders Brandstore. Inmiddels zijn er 25 brandstores in Nederland. Daarnaast hebben we maar liefst 26 nieuwe verkooppunten geopend, waarvan 5 in Nederland. Het personeelsbestand is gegroeid met 5,4% en we hebben ons assortiment kunnen uitbreiden met topmerken als Ray-Ban, Vogue en Hugo Boss.

Hoorzorg groeit

Hans Anders biedt in Nederland ook hoorzorg aan in 119 winkels. De keten voldoet aan alle kwaliteitseisen, werkt uitsluitend met gediplomeerde en StAr-geregistreerde audiciens en biedt hoortoestellen aan van gerenommeerde leveranciers zoals Bernafon en Starkey. Hans Anders is de enige audicienketen die met iedere zorgverzekeraar in Nederland contractafspraken heeft. Dat heeft gezorgd voor een stijging in 2016 in het aantal klanten in hoorzorg voor Hans Anders. De winstgevendheid staat echter onder druk door gedaalde tarieven.

100% klantfocus

Hans Anders, dat dit jaar 35 jaar bestaat, heeft er vertrouwen in dat met de nieuwe eigenaar 3i de ingeslagen weg van investeren en optimaliseren de groei de komende jaren verder versneld kan worden. “Onze aanpak is niet alleen duidelijk maar ook erg consistent. Bij alles wat we doen zit onze absolute focus op onze klant. We bouwen ons assortiment van brillen, lenzen en hoorartikelen, onze winkels, onze (omnichannel) dienstverlening en onze promoties heel precies heen om de wensen van de klant. Centrale vraag bij alles wat we doen is, of het echt wat toevoegt voor onze klanten. Zo blijven we ‘connected en relevant’. En dat vinden wij een gezond uitgangspunt voor een retailer anno 2017. Daarvoor worden we beloond; ook dit jaar zien we naast mooie financiële resultaten ook een significante stijging in de tevredenheid van onze klanten. Dan weet je dat je doet wat je belooft: klanten blij maken met mooie en kwalitatief goede oplossingen voor zicht en gehoor tegen scherpe prijzen.”

Investering voor toekomstige groei

3i heeft vandaag bekend gemaakt €200m te investeren in Hans Anders. Sinds 2013 heeft Hans Anders een gemiddelde jaarlijkse omzetgroei gerealiseerd van 10% en 3i verwacht dat Hans Anders in de toekomst zal blijven profiteren van duurzame groei, door onder andere een vergrijzende bevolking en een toenemende verschuiving van consumenten naar het ‘value-for-money’ segment. 3i is een van de prominentste investeerders in dit segment, onder andere vanwege haar bestaande investeringen in Action, de snelgroeiende internationale discountretailer, en Basic-Fit, de grootste fitnessketen in Europa.

Remco Boerefijn zegt:

"We zijn verheugd om samen te werken met 3i. Naast de uitgebreide ervaring en staat van dienst met het ondersteunen van retailers in de Benelux en Europa, hebben ze een uitzonderlijk internationaal netwerk waarvan Hans Anders kan profiteren. Daarnaast heeft 3i ook succesvolle ervaring in de optiekbranche, die zeer waardevol zal zijn voor onze samenwerking. "

Robert Van Goethem, Partner & Head of Consumer bij 3i, voegt toe:

"Hans Anders is een succesvol bedrijf, geleid door een sterk management team, en heeft veel potentie voor verdere groei. De Europese optiekbranche blijft sterk gefragmenteerd en wij geloven dat er voor een toonaangevende speler in het ‘value-for-money’ segment als Hans Anders enorme mogelijkheden zijn. We kijken er naar uit het managementteam te ondersteunen bij verdere groei en de internationale aanwezigheid van het bedrijf uit te kunnen breiden."

Hans Anders wordt gekocht van Alpha Private Equity en Alpinvest. De transactie is onderworpen aan de noodzakelijk goedkeuringen op het gebied van mededinging.

** einde**

Voor meer informatie over de jaarcijfers van Hans Anders over 2016 kunt u contact opnemen met:

Rian van Koulil
Marketing Manager Hans Anders Nederland
Mob. +31 6 12 68 38 24
Email:r.van.koulil@hansanders.nl

Voor meer informatie over de aankoop van Hans Anders door 3i kunt u contact opnemen met:

3i Group plc
Marieke Heringa / Jessie Bullens
Citigate First Financial
Kathryn van der Kroft
Media enquiries
Email: kathryn.vanderkroft@3i.com

De Hans Anders Groep, gevestigd te Gorinchem, is sinds 1982 leverancier van kwaliteitsbrillen en contactlenzen. Sinds 1999 levert Hans Anders ook hoorzorg. De Hans Anders Groep heeft op dit moment 455 vestigingen in Nederland (253), België (105), Frankrijk (62) en Zweden (36) (Direkt Optik). De omzet in het boekjaar dat eindigde in januari 2017 was €192m. Sinds 2013 heeft Hans Anders een gemiddelde jaarlijkse omzetgroei gerealiseerd van 10%. In totaal heeft de groep 1657 medewerkers. Voor foto’s van winkels van Hans Anders in Nederland kunt u terecht in de online newsroom van Hans Anders.

Over 3i Group

3i is een toonaangevende internationale vermogensbeheerder gericht op mid-market private equity en infrastructuur. De kerninvesteringsmarkten van 3i zijn Noord-Europa en Noord-Amerika. Voor verdere informatie kunt u terecht op: www.3i.com.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Hans Anders, Rian van Koulil, telefoon (0183) 69 75 00 of 06 12 68 38 24 . Of via persvoorlichting@hansanders.nl.