Hans Anders versterkt haar balans en is klaar voor verdere groei

Hans Anders vol vertrouwen verder met huidige aandeelhouders

12 JULI 2016, GORINCHEM
Gorinchem, 12 juli 2016 - De Hans Anders Retailgroep gaat vol vertrouwen verder met haar huidige aandeelhouders, Groupe Alpha en Alpinvest. Het bedrijf heeft daarnaast nieuwe financieringen afgesproken met een bankensyndicaat bestaande uit ABN AMRO, Deutsche Bank en NIBC.

Sterkere financiële positie

Hans Anders heeft samen met haar aandeelhouders en het bankensyndicaat een aantal wijzigingen doorgevoerd in haar financiële structuur. Hierdoor staat het bedrijf er financieel nog beter en zeer solide voor. Eigenaren Alfa en Alpinvest hebben Hans Anders een extra stimulans gegeven door de bestaande aandeelhouderslening volledig om te zetten in Eigen Vermogen. Hiernaast zijn de externe schulden geherfinancierd tegen lagere rentes. Dit geeft de Nederlandse optiek- en audioketen een sterke financiële positie.

Begin 2016 werd bekend dat de aandeelhouders de diverse biedingen van derden niet interessant genoeg vonden. Vooral omdat zij zeer content zijn met de resultaten van de groep in de afgelopen periode en ze nog veel groeipotentie zien in alle landen waarin Hans Anders actief is. Daarom zijn de aandeelhouders overgegaan tot een herfinanciering.

Groei continueren en versnellen

Algemeen Directeur Remco Boerefijn van Hans Anders Nederland spreekt van een zeer positieve ontwikkeling. “De herfinanciering in combinatie met de groei in Eigen Vermogen geeft aan hoeveel vertrouwen onze eigenaren en banken hebben in onze koers. De maatregelen die we tot nu toe hebben genomen om de prestaties van de groep te verbeteren werpen duidelijk zijn vruchten af. Dit geeft ons volop mogelijkheden om onze mooie groei te continueren en te versnellen.” Boerefijn ziet de toekomst vol vertrouwen tegemoet. "In Nederland en België ligt de focus op investeringen in eigen winkels; in nieuwe winkels, in verbouwingen van bestaande winkels, in medewerkers en in IT-systemen. In Frankrijk en Zweden (met Direkt Optik) ligt de focus op groei door middel van nieuwe franchise winkels.”

Succesvolle strategie

Over 2015 meldde de Hans Anders Retail Group een uitstekend resultaat. De omzet van de retailketen, actief in Nederland, België, Frankrijk en Zweden, steeg met 8,5% tot ruim 171 miljoen. Ook de operationele winst (EBITDA) nam aanzienlijk toe. De verwachting voor 2016 is dat de omzet tussen de 190 en 200 mln Euro gaat uitkomen met een EBITDA tussen de 33 en 36 mln Euro. De werkelijke resultaten in 2016 maken tot nu toe de verwachting van deze groei in omzet en operationele winst ruimschoots waar.

De groei die Hans Anders doormaakt komt vooral voort uit haar duidelijke positionering: klanten blij maken met mooie en kwalitatief goede oplossingen voor zicht en gehoor tegen scherpe prijzen. Kwaliteit kan wel degelijk betaalbaar zijn, dat is de overtuiging en missie van Hans Anders. Deze strategie levert Hans Anders veel op: een significante groei in omzet, bezoekers, klanten en klanttevredenheid.

"De herfinanciering in combinatie met de groei in Eigen Vermogen geeft aan hoeveel vertrouwen onze eigenaren en banken hebben in onze koers. De maatregelen die we tot nu toe hebben genomen om de prestaties van de groep te verbeteren werpen duidelijk zijn vruchten af. Dit geeft ons volop mogelijkheden om onze mooie groei te continueren en te versnellen." Remco Boerefijn - Algemeen Directeur Hans Anders Nederland

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Hans Anders, Rian van Koulil, telefoon (0183) 69 75 00 of 06 12 68 38 24 . Of via persvoorlichting@hansanders.nl.