Hans Anders: beste boekjaar uit de geschiedenis

Retailketen verwacht verdere groei in 2016

15 MAART 2016, GORINCHEM
De Hans Anders Groep heeft in 2015 een uitstekend resultaat geboekt. De omzet van de retailketen, actief in Nederland, België, Frankrijk en Zweden, steeg met 8,5% tot ruim € 171 miljoen. Ook de operationele winst (EBITDA) nam aanzienlijk toe. Het personeelsbestand in de Nederlandse winkels groeide met ruim tachtig medewerkers.

De Hans Anders Groep heeft in 2015 een uitstekend resultaat geboekt. De omzet van de retailketen, actief in Nederland, België, Frankrijk en Zweden, steeg met 8,5% tot ruim € 171 miljoen. Ook de operationele winst (EBITDA) nam aanzienlijk toe met 40% ten opzichte van het voorgaande jaar en bedraagt tussen de 15% en 20% van de omzet. De financiële resultaten vertaalden zich ook naar de instroom van nieuwe arbeidskrachten: zo groeide het personeelsbestand in de Nederlandse winkels met ruim tachtig medewerkers.

Algemeen directeur Remco Boerefijn van Hans Anders Nederland: “Het retailklimaat in Nederland is slecht. Toch was 2015 het beste boekjaar in het 33-jarig bestaan van Hans Anders. Wij maken klanten blij met uitstekende kwaliteit en service voor zeer lage prijzen. Die strategie werpt duidelijk zijn vruchten af.“ Voor 2016 verwacht Hans Anders verdere groei. Niet alleen komen er minimaal tien brand stores bij, ook het assortiment wordt uitgebreid. Bovendien lanceert de optiekketen op korte termijn een volledig vernieuwde webshop en verwacht het bedrijf dit jaar fors meer hoortoestellen te verkopen.

Twintig nieuwe vestigingen

In thuismarkt Nederland heeft het bedrijf inmiddels 250 vestigingen en rolt het sinds vorig jaar stap voor stap een nieuwe winkelformule uit. Daarbij worden bestaande vestigingen met een groot verzorgingsgebied volledig verbouwd tot moderne brand stores met innovatieve snufjes en een extra grote, A-merk collectie. “De brand stores spelen een onmisbare rol in onze strategie. Iedere verbouwing leidt telkens binnen enkele maanden tot een fors hogere omzet van de vestiging”, aldus Boerefijn. Inmiddels zijn er brand stores geopend in Den Haag, Rotterdam (2), Breda, Eindhoven, Assen en Muiden. Ook reguliere winkels worden geleidelijk gemoderniseerd. In totaal is de retailgroep van plan internationaal zo’n twintig nieuwe vestigingen te openen in 2016.

Merkstrategie

Ook in 2016 blijft Hans Anders vol inzetten op haar strategie om meer en meer topmerken toe te voegen aan haar toch al brede huisassortiment. Na de introductie van collecties van onder andere DKNY, Tommy Hilfiger, Kenzo, Nina Ricci en Ted Baker lanceerde de optiekketen eind 2015 een exclusieve brillenlijn met tv-presentator Humberto Tan. In februari wist het bedrijf de internationale topmerken Ray-Ban en Vogue aan het assortiment toe te voegen. Remco Boerefijn van Hans Anders: “Veel mensen denken nog ten onrechte dat lage prijzen betekenen dat de kwaliteit ook minder is. Met de toevoeging van de allernieuwste collectie monturen en zonnebrillen van een merk als Ray-Ban bewijzen wij het tegenovergestelde. Daardoor spreken we een nieuwe groep klanten aan. Tegelijkertijd blijft onze grote eigen merkcollectie erg belangrijk voor ons en onze klanten; die mix is uniek.”

Nieuwe website

Online is voor Hans Anders in toenemende mate een belangrijk verkoopkanaal. Via de webshop worden veel contactlenzen en ook steeds meer monturen en zonnebrillen verkocht. ”We hebben ons totale assortiment monturen en lenzen toegankelijk gemaakt voor klanten”, stelt Boerefijn. “De online ontwikkelingen gaan echter razendsnel. Stilstand betekent feitelijk achteruitgang. Daarom lanceren we nog dit voorjaar een volledig nieuwe website. Deze is meer gebruiksvriendelijk, eigentijds en typisch Hans Anders.“

Hoorzorg

Vanuit 120 winkels biedt Hans Anders ook hoorzorg. Na een uitgebreide aanbestedingsprocedure sloten verzekeringsmaatschappijen Achmea en Menzis vorig jaar zomer inkoopcontracten met Hans Anders voor hoortoestellen. Daarmee is Hans Anders de enige Nederlandse audicienketen met een contract met álle zorgverzekeraars. Boerefijn: “Deze dubbele erkenning is een bevestiging van de keuzes die we de afgelopen jaren hebben gemaakt: uitstekende hoorzorg die betaalbaar blijft. Wij werken uitsluitend met gediplomeerde en StAr-geregistreerde audiciens en met moderne hoortoestellen van vooraanstaande leveranciers. En dat voor zeer lage prijzen. Klanten en verzekeraars weten dat te waarderen.”

"Het retailklimaat in Nederland is slecht. Toch was 2015 het beste boekjaar in het 33-jarig bestaan van Hans Anders. Wij maken klanten blij met uitstekende kwaliteit en service voor zeer lage prijzen. Die strategie werpt duidelijk zijn vruchten af. " Algemeen directeur Remco Boerefijn van Hans Anders Nederland
"De brand stores spelen een onmisbare rol in onze strategie. Iedere verbouwing leidt telkens binnen enkele maanden tot een fors hogere omzet van de vestiging." Algemeen directeur Remco Boerefijn van Hans Anders Nederland
"De online ontwikkelingen gaan echter razendsnel. Stilstand betekent feitelijk achteruitgang. Daarom lanceren we nog dit voorjaar een volledig nieuwe website. Deze is meer gebruiksvriendelijk, eigentijds en typisch Hans Anders." Algemeen directeur Remco Boerefijn van Hans Anders Nederland
"Veel mensen denken nog ten onrechte dat lage prijzen betekenen dat de kwaliteit ook minder is. Met de toevoeging van de allernieuwste collectie monturen en zonnebrillen van een merk als Ray-Ban bewijzen wij het tegenovergestelde. Daardoor spreken we een nieuwe groep klanten aan." Algemeen directeur Remco Boerefijn van Hans Anders Nederland